Profile w mediach społecznościowych są jak mieszkania, do których zaprasza się gości. O ile po sobotniej domówce zazwyczaj sprząta się swoje lokum, o tyle rzadziej robi się to samo z Facebookiem, Instagramem czy Twitterem. Z tego artykułu dowiesz się, jak zrobić porządek w social media, aby maksymalnie wykorzystać ich możliwości.

social media

Algorytmy wykonują za nas większość pracy i pokazują nam rzeczy dopasowane do naszych potrzeb. Po co więc samodzielnie przeglądać obserwowane profile w poszukiwaniu nieaktywnych kont?

Widzisz, poleganie w tej kwestii na algorytmach, to jak zamiatanie brudów pod dywan. Niby jest czysto, ale ty doskonale wiesz, że brud został tylko „zamaskowany” i ta świadomość będzie wiercić Ci dziurę w brzuchu dopóki nie posprzątasz.

Regularne porządkowanie profili w mediach społecznościowych to:

  • dopasowywanie treści do Twoich aktualnych zainteresowań,
  • usuwanie postów niskiej jakości,
  • ograniczenie możliwości otrzymywania informacji od ludzi i marek, na których Ci nie zależy,
  • nie marnowanie czasu na bezmyślne scrollowanie postów,
  • odzyskanie kontroli i satysfakcji z korzystania z mediów,

Zanim jednak zabierzemy się za wielkie internetowe porządki, należy odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.

5 pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, aby zrobić porządek w social media

Jakie profile w mediach społecznościowych posiadasz?

Zacznij od szybkiego rekonesansu. Na jakich portalach posiadasz konto? Z jakich kont korzystasz regularnie, a jakie odwiedzasz sporadycznie? Zrób sobie ich listę.

Być może masz też takie, które już dawno przestały pełnić swoją funkcję. Rozważ ich zamknięcie.

Dobrą praktyką jest wybór 2-3 portali, na których skupimy swoją uwagę. Skoncentrowanie energii w jednym kierunku może przynieść lepsze rezultaty, niż rozmienianie się na drobne.

Ja postawiłem na Facebooka i Twittera. Tam piszę i komentuję regularnie. Odpowiadam też na wiadomości prywatne. Jeśli napiszesz do mnie na Instagramie, albo LinkedInie, szansa na otrzymanie odpowiedzi maleje.

Kolej na Ciebie: w jakim serwisie społecznościowym chcesz być widoczny_a?

  • Na Facebooku,
  • Insagramie,
  • Twitterze,
  • Pintereście,
  • LinkedInie,
  • YouTube’ie,
  • TikToku
  • Albicli? (Dobra, zagalopowałem się trochę…)

Dlaczego publikujesz w social-media?

Zastanów się, w jakim celu korzystasz z danego medium. Czy jest nim podtrzymanie kontaktu ze znajomymi, śledzenie aktualnych wydarzeń ze świata, rozrywka, szukanie inspiracji dla własnych projektów, promocja swoich produktów i usług? Dlaczego założyłeś konto na danym portalu i co chciałbyś w ten sposób osiągnąć?

Przejrzyj jeszcze raz swoją listę kont w mediach społecznościowych i do każdego z nich dopisz odpowiedź na to pytanie: „Gdybym stracił_a to konto, to czego najbardziej by mi brakowało?”

Jakie działania realizujesz poprzez swój profil?

Kiedy wiesz już, jaki jest cel Twojej obecności np. na Facebooku, pomyśl, z jakich funkcji korzystasz i czy pomagają Ci one w realizacji tego celu.

W jaki sposób pomaga Ci:

  • publikowanie postów,
  • komentowanie,
  • udzielanie się na grupach dyskusyjnych,
  • wysyłanie prywatnych wiadomości,
  • aktualizowanie własnego profilu,
  • obserwowanie marek?

Czy wśród tych czynności zauważasz takie, które przynoszą wymierne korzyści? A może niektóre działania są jałowe, bezproduktywne i warte wyeliminowania?

W takim razie przejdź do kolejnego pytania.

Co chcesz kontynuować, a z czego chcesz zrezygnować?

Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić porządek w social media, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie o to, czego już nie chcesz obserwować. Stwierdzenie, że na czymś ci nie zależy, znacznie ułatwi Ci selekcję przy późniejszym czyszczeniu swojego profilu.

Ja na przykład uznałem, że bezcelowym działaniem jest czytanie wiadomości z portali informacyjnych. Zdecydowałem, że nie chcę tego robić i „odlajkowałem” wszystkie serwisy tego typu.

Jak zrobić porządek w social media – sprawdzone metody.

jak zrobić porządek w social media

Kiedy masz za sobą odpowiedzi na powyższe pytania, czas zabrać się za przeglądanie poszczególnych profili. Zarezerwuj sobie na to spokojnie 2-3 godziny. Powiem Ci teraz, jakie kroki ja podjąłem, aby zwiększyć jakość kontentu, który konsumuję w social mediach.

Podszedłem do tematu w sposób praktyczny. Uznałem, że jako ludzie ciągle się zmieniamy – zmieniają się nasze postawy, zainteresowania, prace, które wykonujemy, środowiska w których się obracamy, a na naszych profilach ciągle znajdują się treści, które przestały się dla nas liczyć.

Najlepszym przykładem są wszelkie grupy związane ze studiami. Jeśli jesteś po studiach, to niewiele do Twojego życia będzie wnosić informacja, że zajęcia z makroekonomii odbywają się wyjątkowo w sali nr 103.

Dlatego selekcjonując profile, grupy i fanpage za każdym razem zastanów się nad UŻYTECZNOŚCIĄ i AKTUALNOŚCIĄ w tym momencie.

Jeśli w czasie pisania pracy magisterskiej dodałeś się do różnych grup związanych z programowaniem w R, to nie znaczy, że nadal potrzebujesz z nich korzystać.

Unfollow

unfollow

Z oczyszczaniem social mediów jest trochę jak z oczyszczaniem przestrzeni ze zbędnych przedmiotów. Trudno jest się nam rozstać z czymś, nawet jeśli wartość tego czegoś wynosi ZERO.

Nie obawiaj się podjąć decyzji i kliknąć „Unfollow!”, jeżeli czujesz, że treść z danej strony tak naprawdę nie jest dla ciebie przydatna. Nie wahaj się wyeliminować rzeczy, które zaśmiecają twój pulpit – przecież jeżeli będziesz kiedyś potrzebował znaleźć daną informację, z łatwością to zrobisz.

Czyszczenie social media jest w tym kontekście zdecydowanie prostsze niż wyrzucanie starych rzeczy. Jeśli wahasz się, czy zostać w jakiejś grupie, czy jednak ją opuścić, to ją opuść. Jeśli zajdzie potrzeba, to do niej wrócisz.

Od czego zacząć?

Najłatwiej jest rozprawić się z fanpage’ami i profilami marek. Jeśli nie korzystasz już z jakichś produktów lub usług i nie zamierzasz tego, robić, możesz z czystym sercem się usunąć. Wyjątkiem mogą być firmy prowadzone przez znajomych, ale to już zostawiam Twojej osobistej decyzji. Podobnie rzecz się ma ze stronami, które od 2 lat nie wrzuciły żadnej aktualizacji – możesz usunąć bez zastanowienia.

Grupy dyskusyjne

grupy dysusyjne

Czasami jesteśmy w grupach, żeby śledzić, co się dzieje w danej społeczności. Jest to jak najbardziej ok. Jeśli jednak chcesz zachować cyfrowy minimalizm, zastanów się, czy obecność w 5 grupach dotyczących np. blogowania ma sens.

Ja uznałem, że nie i wybrałem jedną, która jest aktywna, merytoryczna i pomocna, a z reszty się wypisałem. To samo zrobiłem z grupami, w których od roku nie pojawił się żaden post. Dla mnie oznacza to, że grupa jest martwa i nie pomoże mi już realizować moich celów.

Gorzej sprawa się ma z grupami, które jednak spełniają powyższe kryteria – są aktywne i unikatowe, ale mimo to, jesteśmy w nich biernymi obserwatorami i nie bierzemy udziału w dyskusjach. Takie grupy też warto opuścić.

Sentyment to nie wszystko.

Co ze znajomymi?

Problematyczne może być usuwanie znajomych z grona znajomych. No bo wprawdzie nie rozmawialiście od czasów podstawówki, ale nie chcesz przegapić informacji, że ta Paula z trzeciej ławki wyszła za mąż. Ok, rozumiem. Jednocześnie trochę Cię irytują posty pod tytułem „Miłego dnia i smacznej kawusi”.

Na szczęście możesz skorzystać z opcji wyciszenia postów danej osoby. Dzięki temu znajomość przetrwa, a na Twoim feedzie będą się pokazywać inne, bardziej wartościowe treści. Unikniesz towarzyskiego faux pas i zachowasz dobrą organizację.

Miejsca, którymi zarządzasz

Być może sam/a założyłeś/aś jakiś fanpage, albo grupę np. żeby zrobić zrzutkę na wspólny prezent dla znajomego. Jeśli nie potrzebujesz już dłużej z nich korzystać, zrób przysługę wszystkim, którzy obserwują dany kanał i go po prostu usuń lub zarchiwizuj.

Natomiast jeżeli moderujesz stronę, która przestała być aktywna, ale dla innych wciąż może być przydatna (chociażby ze względu na markę lub zgromadzone know-how), usuń się z grona moderatorów.

Kiedy powtórzysz powyższe kroki dla każdego z obsługiwanych profili, pozbędziesz się śmieciowych treści i odzyskasz sporo przestrzeni na aktualne, ciekawe i wartościowe publikacje ( na przykład te z bloga Średnio Zaawansowany 🙂 )

Jest jednak jeszcze jedna istotna kwestia.

Jak zrobić porządek w social media – bądź regularny.

jak zrobić porządek w social media

Jeśli raz coś posprzątamy, nie oznacza to, że już nigdy się nie nabrudzi. Dlatego zaplanuj sobie cykliczne sesje z porządkowaniem profili w social mediach. Raz w roku będzie w zupełności wystarczające.

Pamiętaj, żeby przejść te kroki:

  1. Wypisz sobie posiadane profile na portalach społecznościowych.
  2. Zastanów się nad celem Twojej obecności w każdym z nich.
  3. Prześledź aktywności, które wykonujesz na swoich profilach.
  4. Zdecyduj, które działania chcesz kontynuować, a z których chcesz zrezygnować.
  5. Usuń zbędne treści.
  6. Zaplanuj kolejne czyszczenie social mediów.

To tyle ode mnie. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci lepiej zarządzać profilami w mediach społecznościowych.

A czy ty już robiłeś porządki w komputerze? Czy planujesz posprzątać komputer w najbliższym czasie? Masz swoje metody na to, jak zrobić porządek w social media? Daj znać w komentarzu.

Kamil Bąbel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *