Zastanawiasz się, jak możesz poprawić swoją koncentrację podczas pracy? Chcesz być bardziej produktywny i mniej się rozpraszać? W tym artykule podpowiem Ci, jak zorganizować miejsce pracy, żeby wykonywać zadania lepiej i bardziej efektywnie.

To, w jaki sposób urządzisz miejsce pracy, ma ogromny wpływ na jej jakość. Jeśli zadbasz o to, aby warunki wokół Ciebie były optymalne, dużo łatwiej będzie ci zwiększyć swoją wydajność, a praca stanie się przyjemnością. Na co powinieneś zwrócić uwagę, organizując miejsce pracy?

Porządek na biurku – porządek w głowie

Przede wszystkim usuń ze swojego otoczenia wszystkie zbędne przedmioty. W zasięgu Twojego wzroku powinny znajdować się jedynie rzeczy, których potrzebujesz do pracy. Stanowisko pracy musi być czyste i porządne, aby w twoim umyśle nie było bałaganu i łatwiej przychodziło Ci skoncentrowanie się.

sprzątanie biurka

Wyrzuć stare papiery, posegreguj przybory do pisania i uporządkuj notatki. Wiele osób lubi mieć przy sobie zdjęcia bliskich, ale stawiając taką ozdobę w zasięgu wzroku, sam siebie prosisz o rozproszenie. Jeśli będziesz zerkał na fotografię podczas pracy, przypomnisz sobie chwile spędzone z osobami na zdjęciu, a Twój mózg zacznie skupiać się na przywoływaniu zdarzeń z przeszłości. To nie ułatwi Ci pracy, a wręcz przeciwnie. Rozprężysz się, zamiast spiąć do działania.

Jeśli koniecznie chcesz mieć takie zdjęcie w swoim biurze lub w pobliżu, umieść je za plecami, tak, żebyś mógł patrzeć na nie w przerwie od pracy. Wtedy widok rodziny albo przyjaciół będzie dla Ciebie motywujący – widząc ich, naładujesz baterie. Pamiętaj jednak, że gdy chcesz skupić się na rozwiązywaniu jakiegoś problemu, najlepiej pozwolić mózgowi zająć się tylko nim.

person drawing on white sketch pad

Drobne przedmioty takie jak lakiery do paznokci, portfel i klucze powinny zniknąć. To samo tyczy się wszelkich przekąsek. Podjadanie podczas pracy jest niezdrowe, ponieważ nie kontrolujesz, ile jedzenia spożywasz.

Co więcej, badania wskazują, że ludzie jedzący i pracujący jednocześnie wykonują ją dwa razy wolniej niż osoby, które wykonują te czynności osobno.

Ponadto, chrupiąc paluszki, czy owoce, prawdopodobnie pozostawiasz dookoła okruszki i plamy z jedzenia. Praca w brudnym miejscu jest zdecydowanie mniej przyjemna, niż praca przy czystym biurku.

Eliminacja ropraszaczy

Pamiętasz, kiedy ostatnio próbowałeś skupić się na ważnym zadaniu, ale zamiast tego ciągle zerkałeś na telefon? Żyjemy w świecie, w którym o naszą uwagę nieustannie walczą różne rozpraszacze.

Powiadomienia z Facebooka, Instagrama, Twittera, wiadomości tekstowe, powiadomienia o newsach – jesteśmy zasypywani tak wieloma informacjami, że nic dziwnego, iż wiele osób ma problemy z koncentracją.

Jeśli chcesz zachować higienę pracy i stać się bardziej produktywny, musisz zorganizować swoje miejsce pracy tak, aby usunąć z otoczenia wszelkie przedmioty, które będą chciały przypominać Ci o swojej obecności.

Telefon komórkowy, tablet czy smartwatch powinny być wyłączone, a najlepiej schowane tak, abyś nawet w chwili słabości nie mógł po nie sięgnąć. Jeśli pokusa, by przeczytać „tylko tę jedną wiadomość” jest zbyt silna, na pewno przyda ci się Box&Go, czyli pudełko, w którym możesz zamknąć swój telefon na czas pracy i odebrać go, gdy już skończysz swoje zadania. To najłatwiejszy sposób na cyfrowy detoks, który pozwoli Ci odciąć się od rozpraszaczy.

Właśnie ruszyła sprzedaż Box&Go w moim sklepie. Sprawdź, czy to coś dla Ciebie.

Jeśli pracujesz na laptopie i wiesz, że trudno będzie Ci powstrzymać się przed logowaniem na portale społecznościowe, możesz wykorzystać narzędzia do organizacji pracy takie jak RescueTime i StayFocusd. Pierwsze z nich służy do obserwacji tego, z jakich programów i ile czasu korzystamy, a drugie czasowo blokuje dostęp do wybranych stron internetowych.

Jak zorganizować miejsce pracy — odpowiednie ustawienie biurka i fotela do pracy

Praca po 8 lub 6 godzin dziennie jest wyczerpująca dla umysłu i dla ciała. skoro zastanawiasz się, jak zorganizować miejsce pracy zapewne doskonale zdajesz sobie z tego sprawę. Nasze kręgosłupy nie są przystosowane do spędzania takiej ilości czasu w pozycji siedzącej, dlatego najlepiej jest, gdy możemy co jakiś czas wstać, zrobić parę kroków i rozprostować kości.

Coraz bardziej popularne stają się biurka stojące, ponieważ wyprostowana postawa jest znacznie zdrowsza dla kręgosłupa.

man sitting on chair wearing gray crew-neck long-sleeved shirt using Apple Magic Keyboard

Jeśli nie możesz stać podczas pracy, zadbaj o to, aby fotel i biurko znajdowały się na odpowiednie wysokości. Twoje krzesło powinno być maksymalnie wygodne i zapewniać plecom jak najbardziej komfortową pozycję.

Monitor powinien znajdować się  na wprost Ciebie, w odległości minimum 40 centymetrów, odrobinę poniżej linii wzroku – chodzi o to, abyś podczas pracy nie musiał pochylać szyi – w ten sposób unikniesz tzw. wdowiego garbu. Dbając o to, aby było Ci wygodnie, unikniesz dyskomfortu i poprawisz swoją wydajność.

Jak zorganizować miejsce pracy — dobre oświetlenie pokoju

Według naukowców do pracy najlepsze jest światło słoneczne. Nie męczy naszego wzroku tak bardzo jak sztuczne oświetlenie, a wręcz pozwala ciału „ładować się” energią słoneczną.

Biurko powinno znajdować się możliwie blisko okna. Pamiętaj, aby nigdy nie siedzieć do niego tyłem, ponieważ zasłonisz sobie światło, a odbicie w monitorze będzie Cię dodatkowo dekoncentrowało.

turned on gray pendant lamp

Ważne, aby zorganizować swoje miejsce pracy, tak by pasowało do naszej sylwetki i funkcjonalności prawej i lewej ręki. Dla osoby praworęcznej najwłaściwszym rozwiązaniem jest, gdy źródło światło znajduje się z lewej strony, natomiast jeśli jesteś leworęczny – z prawej. Dzięki temu cień piszącej ręki nie zasłania tekstu.

W okresie jesienno-zimowym, kiedy światła może być za mało warto zadbać o dodatkowe oświetlenie. Zasady ustawienia lampki są takie same jak dla światła naturalnego. Natomiast jeżeli pracujemy w miejscu, w którym promienie słoneczne są zbyt intensywne, warto zatroszczyć się o rolety, które ochronią nasz wzrok.

Motywacja do pracy — jak ją stymulować?

Jeżeli Twoje otoczenie sprzyja ekonomii pracy, należy zatroszczyć się o odpowiednią motywację. Przede wszystkim ustal sobie racjonalną listę zadań do wykonania. Chodzi o to, aby była to ilość, którą faktycznie możesz w danym czasie zrobić.

Następnie na każde zadanie ustaw konkretny termin wykonania – tzw. deadline. Umieść w kalendarzu przypomnienia o zbliżającym się deadlinie, tak abyś mógł na bieżąco monitorować postępy. Jeżeli wiesz, że samemu trudno ci się zmotywować, możesz zastosować metodę kija i marchewki. 

Zacznijmy od marchewki. Tutaj pomocne może okazać się Box&Go, do którego schowasz nagrodę za wykonaną pracę. Po przepracowaniu ustalonych czterech godzin pudełko wyda Ci w nagrodę czekoladową babeczkę.

Jeśli wiesz, że mimo wszystko, mógłbyś przez te kilka godzin nie zrobić zaplanowanych czynności, przedstawię Ci dość drastyczną, ale skuteczną metodę kija.

Daj zaufanemu znajomemu 500 zł — jeśli w tydzień nie zrobisz danego zadania, ta osoba nie odda Ci pieniędzy, albo co gorsza, wpłaci je na nielubianą przez ciebie partię polityczną. Taki dreszczyk emocji powinien zadziałać stymulująco.

Możesz także zamknąć się w pokoju bez żadnych przedmiotów, poza tymi do pracy, a klucz do pomieszczenia włożyć do Box&Go. Nie będziesz mógł uciec, ani zająć się niczym innym, dlatego z desperacji zajmiesz się pracą.

Czytaj „Średniozaawansowany” i pracuj efektywniej!

Mam nadzieję, że przedstawione tu metody pomogą Ci zwiększyć produktywność i poprawić jakość pracy. Dobra organizacja miejsca pracy to klucz do ekonomicznego i efektywnego wykonywania zadań i realizacji celów.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak planować i organizować pracę oraz przekuwać marzenia w projekty, zapraszam Cię do przeczytania pozostałych postów na blogu. Zawarłem tam wiele interesujących porad, które pomogą Ci lepiej zarządzać czasem.

Chcesz wykorzystać w pracy Box&Go? Zapraszam Cię na tę stronę, gdzie możesz złożyć swoje zamówienie. Zamawiając magiczne pudełko dla produktywnych ludzi, inwestujesz w siebie i swoją karierę, a także pomagasz tej stronie się rozwijać.

Mira Fecko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *