Jak zmienić swoje nawyki

Jak zmienić swoje nawyki? Zacznij od tych 3 rzeczy.

Kiedyś uważałem, że (parafrazując klasyczne powiedzenie) „jesteś tym, co robisz”. Dziś poszedłbym o krok dalej i powiedział, że „jesteś swoimi nawykami”.

Tak, uważam, że nawyki to jest coś, co kształtuje naszą osobowość oraz identyfikuje nas pod kątem określonych kategorii.

To, że wyjdziesz 2 razy do roku pobiegać, nie czyni Cię jeszcze sportowcem. Tak samo zapalenie jednego papierosa, nie czyni Cię jeszcze palaczem.

Te czynności stają się częścią Twojej osobowości, kiedy są nawykiem. Kiedy wykonujesz je regularnie i nie masz wyznaczonego jasnego punktu, w którym wykonywanie tej czynności się zakończy.

Rozumiesz co mam na myśli?

Świetnie! Dlatego dziś chcę Ci pokazać, jak rozwijać nowe nawyki.

Wiem jednak, że jest to bardzo złożony proces, dlatego w tym tekście zajmiemy się samym przygotowaniem. Swoistym fundamentem, na którym cały proces się opiera.

mężczyzna skaczący nad przepaścią

1. Znajdź swoją prawdziwą motywację

Motywacja może być pozytywna i negatywna. W zasadzie potrzebujesz obu, ale tutaj skupię się tylko na tej pierwszej.

Motywacja pozytywna wiąże się zazwyczaj z wizją zrealizowania jakiegoś celu.

Żeby była jasność – nie mam nic do metodologii SMART, ale jest znacznie prostsza metoda, która pomoże Ci obrać i osiągnąć cel bez pamiętania o różnych pięcioliterowych akronimach.

Po prostu musisz się zastanowić, dlaczego chcesz coś osiągnąć. Skup się na konkretach.

  • Nie chcesz mieć zadyszki wchodząc po schodach?
  • Chcesz wyglądać atrakcyjnie?
  • Chcesz się tym pochwalić na Instagramie?

Po co chcesz to robić?

Zapisz powody, dla których naprawdę chcesz rzucić swoje złe nawyki lub zbudować nowe dobre nawyki.

Wracaj do tego i powtarzaj sobie często. Zwykle po kilku dniach lub tygodniach będzie to dla Ciebie oczywiste.

Będzie to Twoja pierwsza zmiana w dobrym kierunku, reszta to długa podróż. Czasem kręta i wyboista, ale niezwykle satysfakcjonująca.

Dziecko stojące przed schodami

2. Bądź proaktywny

Kreowanie swojej osobowości można spieprzyć już na samym starcie. Dokładnie w momencie, kiedy decydujesz zmienić swoje nawyki.

Wiem, że wiele osób popełnia klasyczne błędy. Wiem, bo mi samemu często się to zdarza.

Co to za błędy?

  • Szukanie łatwych przyjemności – łatwiej jest prokrastynować, sięgnąć po używki, pograć w gry wideo, albo obejrzeć serial. Łatwo jest robić rzeczy, które się lubi i które są przyjemne. Tymczasem rzeczy wartościowe w życiu wymagają czasu i energii.
  • Zwlekanie z podjęciem działania – wiemy, że coś przyniesie nam korzyść, ale wmawiamy sobie, że teraz jeszcze nie jest właściwy moment. Tymczasem teraz jest JEDYNY moment. Ten, który był już nie wróci. Ten, który będzie jest wielką niewiadomą.
  • Lenistwo – ludzie często nie robią właściwych rzeczy, bo im się nie chce. Nie mają odwagi, żeby zrobić krok naprzód, więc stoją w miejscu. Tymczasem osoby proaktywne przechodzą obok.

Podejmowanie działania jest kluczowe. W przeciwnym razie nigdy nie będziesz wiedział, co możesz zrobić.

łodzie rybackie na plaży

3. Zacznij od jednej rzeczy (i poświęć na to 100% uwagi)

Kiedy wstajesz rano, zwykle się spieszysz. Chcesz iść, chcesz coś zrobić, chcesz być produktywny. Masz całą listę zadań do zrobienia.

Więc wybierasz kawę do picia lub papierosa do palenia. Nie wykonujesz żadnego wartościowego działania.

Nie zrozum mnie źle. Dla mnie wpatrywanie się przez okno we wschód słońca nad miastem, trzymając w ręku kubek gorącej herbaty, jest rzeczą z kategorii tych najbardziej wartościowych.

To ładuje moje baterie na cały poranek.

Ale właśnie – nie myślę wtedy o tym, że się spieszę. Nie robię tak, że jedną ręką mieszam jajecznicę, a drugą scrolluję Facebooka. Robię tylko jedną rzecz na raz – delektuję się porankiem.

To jest coś, czego musisz się nauczyć, aby zacząć – wybrać jedną rzecz, którą zrobisz z samego rana i której poświęcisz 100% swojej uwagi.

Niezależnie czy to będzie poranny streching, rozwijanie warsztatu pisarskiego czy wybranie najważniejszego zadania do zrobienia.

Poświęć na to tylko 5 minut, ale przez 5 minut nie myśl o niczym innym.

Trudno jest zjeść jabłko, kiedy w każdej dłoni masz po 3 jabłka. Zostaw sobie jedno, a resztę odłóż na stół. Będzie dużo prościej.

Tak samo jest z nowymi nawykami – nie bierz się za kolejny, zanim nie skończysz poprzedniego.

Podsumowanie

Powstrzymanie złych nawyków lub stworzenie nowych dobrych nawyków wymaga dużo odwagi, determinacji i wytrwałości.

Ale hej! Czy nie chcesz być człowiekiem odważnym, zdeterminowanym i wytrwałym?

Pamiętasz, co mówiłem na początku o osobowości?

Pokaż mi swoje nawyki, a powiem Ci, kim jesteś.

Pytanie do przemyślenia na koniec: Jaka jest Twoja największa trudność z wprowadzaniem nowych nawyków?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *